Definitionen av stelt

Vi lever i ett samhälle där idiotin verkställer som diktator. Det är idiotiskt att sakta in överdrivet mycket med bilen innan fartgupp, människor lägger idel dåraktiga statusuppdateringar på Facebook som vittnar om psykisk efterblivenhet och folk fikar alldeles för ofta.

Tillåt mig demonstrera hur en statusuppdatering skall formuleras. Allt enligt boken.
"Begraver mitt nylle i några kilo snö. I afton ska vi knarka oss ner i fördärvet".
Rak, enkel och alla förstår. Avslöjar inte för mycket heller.

Men till det viktiga. Jag har aldrig förstått grejen med att "ta en fika på stan". Detta upphaussade fenomen är blott en destruktiv och äcklig syssla. Jag mår illa bara av tanken. Man kan säga att jag hatar det.
Eller, jag hatar det egentligen inte. Men det låter hårdare och som att jag faktiskt har en åsikt om jag skriver det. Därför hatar jag fikaälskare. Det är ett lucifers påhitt. Framför allt är det en konstig och uppstyltad social situation. Man ska alltså sitta där med en latte i högerhanden och munnen full med bananwienerbröd och försöka lösa världsproblem med en varelse man känner lite ytligt. Samtidigt som det passerar hundratals människor som blänger argt på en. Det håller inte.

Kanske känner jag på detta vis för att jag har social kompetens som en tioåring. Kanske har jag helt enkelt rätt. Fikan på stan är en dagsslända - precis som internet och socialdemokrati. Det kan göra ont att inse. Men jag har just slängt upp all fakta på bordet hårdare än vad Janne Josefssons och Sverker Olofssons fiktiva kärleksbarn hade gjort.

Exakt hur jag definierar fakta. Det kan vi avhandla en annan onsdagsafton. Nu fikar vi.

tantfika
JOBBIGT. Titta vad stelt och obekvämt det här ser ut. Kvinnorna på bilden trivs inte i sitt fikande.


Jag fikar i city. Jag fikar i orten. Jag fikar i mitt hem och jag fikar i porten. Jag fikar på tuben. Jag fikar på buss. Jag fikar med mamma och jag fikar med min guzz. Jag fikar med Macke. Jag fikar med Tosser. Jag fikar lika bra själv som jag gör i grupp. Jag fikar med Foppa. Jag fikar med Kalle. Jag fikar med Dogge. Jag fikar med grannen. Jag fikar i plugget. Jag fikar på jobbet. Jag fikar vid bordet och jag fikar på golvet. Jag fikar i sängen. Jag fikar i soffan. Shit, fan det låter som om jag fikar ofta. Men jag fikar bara måndag, kanske också tisdag. Onsdag, det händer att det slinker ner en fika. Fikar nog på torsdag. Säkert även fredag. De två sista dagarna med. Inget mera. Jo, kanske mer än en gång om dagen. Flera. En koppar, två koppar, tre koppar. Ner ba. Fyra koppar, sex koppar, fem koppar. Fika.

/Max aka Croissant

Kommentarer
Postat av: Nisse

Vad tycker vi om vanliga människor, vad tycker vi om vanliga människor, vad tycker vi om vanliga människor? Skicka dem till psykhem!

2012-03-29 @ 09:30:36
Postat av: Xabi Alonso

Jag tycker om vaniljbullar. Det borde heta vaniljbullens dag istället för kanelbullens dag.

2012-03-29 @ 11:48:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0