Vår nya ledare

Tidigare här i bloggen har vi varit väldigt tydliga med att jobba för integration, jämställdhet, delaktighet och demokrati. Alla ska få tycka till om hur saker och ting är och förändras.

Det slog mig att Socialdemokraternas nya partiledare och Sveriges nya statsministerkandidat Stefan Löfwen (jag tycker han borde stava sitt namn med W istället för V) förmodligen kommer att behöva ändra sin ståndpunkt i frågan om kärnkraft. Något jag naturligtvis tycker är jobbigt.
En förutsättning för att vi överhuvudtaget ska få tillräckligt med el i Sverige så måste vi bygga ut kärnkraften.
Parallellt med det behöver vi bygga ut de orörda älvarna för vattenkraft, öka vindkraften och forska fram lösningar för att på ett smart sätt ta vara på solens energi.

Visst blir det lite allvarligt. Jag är allvarlig ibland, men försöker hålla det på en lagom nivå. Jag tycker bara att Stefan Löfwen ska stå på sig, och som han säger se till att Sverige kan ha billig och inte märkvärdigt miljöpåverkande el. Bort med kol och olja. Det är nästan gjort, nästa steg är att bygga ut det förnybara samtidigt som man ersätter gammal kärnkraft med ny, säker och effektiv.
Då kan Sverige tjäna mycket pengar på att sälja säker el till våra grannländer.
Sen när de nya kärnkraftreaktorerna är slut så har vi förhoppningsvis fördelat om elbehovet till att kärnkraften inte är mer än 10% av vår energiförbrukning. Förnybar och vattenkraft står för 90!

Stefan Löfwen gestikulerar om bättre tider för S

Säg, om ca 58,3 år, då kanske vi har kommit dit. Inte förr, inte senare.

Viktigt att man håller debatten på en bra nivå, inte löjlig.
Slutsats: Man måste vara realist. Många miljönissar saknar den egenskapen.

När jorden går under kommer vi förmodligen inte skylla på människans miljöpåverkan, utan människans dumhet.
/Xabi Alonso


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0