Ordattacken

Har ni tänkt på en sak? Nej, det har ni inte.
Har jag tänkt på en sak? Nej, jag har tänkt på två.

En av tingen som knackat på hos mitt hjärnkontor är det nedanstående fenomenet. Ägnade säkert minst fem minuters tanketid åt det.

Varje gång en grupp människor introduceras för ett nytt, häftigt och kanske lite onödigt krångligt ord blir det ett jävla ståhej.

Låt oss säga att det nya ordet är "konsekvensneutralitet". En gång till. Konsekvensneutralitet.
Det är inte ett ord som man svänger sig med dagarna i ända. Om man lyckas krysta fram det en gång i månaden skulle jag säga att det är en bedrift i klass med att äta två kebabpizzor på femton minuter.
Men nu har gruppen människor hört detta ord från någon som respekteras av samtliga i församlingen. Den första dagen låter individerna ordet sjunka in. Precis så. Mjukt och skönt. Men ungefär 24 timmar senare brakar helvetet lös.
Då ska man alltså våldsknulla in "konsekvensneutralitet" i var femte mening det närmaste seklet. Ja, ni förstår själva hur det låter.

"Är det verkligen konsekvensneutralt att bara äta Golden Delicious-äpplen?"

"Ur en konsekvensneutral synvinkel måste jag säga att du ser tjock ut i den där tröjan"

"Rent konsekvensneutralitetsmässigt kan jag inte hålla med dig. Du kan inte bara välja första, andra eller tredje alternativet. Vi måste jämföra alla skaldjursbestick med varandra"


Det finns bara en folkgrupp som beter sig på detta vis. Det är per definition socialdemokrater.

Pysslar jag själv med dumheter av denna art? So be it. Men jag mår bra när jag får peka ut andra människors brister och shortcomings.

Därför avslutar vi med en man som är säker i sig själv och framför allt stolt. Kör i vind, Jerry.



/Max aka Por Favor

Kommentarer
Postat av: Fisken

Förstår vad du menar. Alla mattelärare brukar använda sig av ordet "standard". Självklart har jag också börjat säga det när jag använder mitt matematiska vokabulär, men nu har ordet även brutit sig i mitt vardagliga tal! Suger

2012-02-27 @ 11:29:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0