Dyra råd är goda

Min doktor sa att jag behöver en doktor.
En sjuk jävel. Det är vad grabbarna och läkarna kallar mig. Oförutsägbar och skogstokig.

Men en framgångsrik sådan. Det skall adderas. Jag har egentligen precis det varenda frisk människa drömmer om. Även om jag själv är osund på alla sätt och vis. Ja, så är det.

1. En säker inkomst. Studiebidrag som med nöd och näppe täcker hyran.
2. Ett studentrum i möjligheternas stad. En ouppvärmd skrubb i Kalix med andra ord.
3. Tillgång till ungdomens källa. Kanske det mest fantastiska av allt. Den nasala kylan som tar mig hem. Snön. Vintern. Pudret.

Framgång är precis som bumeranger. Om du kastar iväg den så kommer den inte tillbaks.
Vad menar jag med det?
Jo, jag menar egentligen ingenting alls. Och det är precis det som är det vitala i sammanhanget. Lyckan och perfektionismkänslan kommer inte till dig när du jagar den. Jakten på välmående fungerar ungefär lika bra som transparent text-TV. Det går varken att tyda texten eller se programmet som troligen ångar på i gammal god sosseanda. Men det gör inget - vi får alla samma chans att njuta av dockfigurslådan.

En lista var inte nog. Det vet både ni och jag. Fyra nycklar till det perfekta livet lyder som följer:

Jobba hårt. Du kan ta dig till himlen. Men då måste du sikta mot stjärnorna. Ingen får säga åt dig vad du kan och inte kan. För du kan nämligen ingenting. Det sa jag inte. Jag skrev det.

Var ödmjuk. Kaxighet har aldrig gjort någon framgångsrik. Klassiska exempel på det är Rick James, Kobe Bryant och allas vår Zlatan.

Måttlighet. Även om du ska jobba hårt ska du inte slita ihjäl dig. Försök att hitta lite rim och reson i din ansträngsningsmängd. Den gyllene medelvägen är alltid bäst. Kan du välja mellan ett träningspass och en kebabpizza ska du välja tre raka calzones.

Det inre mörkret. Samla ilska och hat inom dig. Le när du egentligen vill misshandla och skratta när du blir spottad i ansiktet. Alla vinner på det. Speciellt dina fiender.


För vidare inspiration. Se klippet här under.



Håkan har avgått, Nestea går inte att hitta i ICA Kvantums kylskåp, isvattnet har försvunnit ur mitt liv och Asian Kitchen har bytt namn till Goodwill.
Säg vad ni vill om Sverige. Men enligt mig är det här landet på väg käpprätt åt helvete.

/Max aka Sammanhang

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0