En härlig inställning

Jag tror att det finns tre sätt att bemöta sin omvärld.

1.
Antingen är du en övertrevlig djävel som ställer sig omänskligt positiv till allt som någonsin inträffar. Du simply tror på den goda människan. En riktig förebild, kul för dig.

2.
Utåt är du hur trevlig som helst. Kanske lite blyg, du slänger inte ur dig till vem som helst vad du tycker om folk och fä. Men bakom stängda dörrar sitter du i din lilla koja och är förbannad på allt och alla. Classic svennebanan.

3.
Min personliga favorit. Med en brutalt cynistisk syn på livet förväntar du dig att varenda person du möter är en jubelidiot, tills de bevisat motsatsen. Du angriper allt du gör med samma inställning, nämligen "allt är skit och det kommer gå åt helvete". Då kan du inte bli annat än positivt överraskad.

Ibland önskar jag att nummer ett beskrev mig på bästa sätt, andra gånger önskar jag att trean gjorde det.
Det hade på något vis givit mig en tydligare image, lite karaktär. Nu är det tyvärr så att jag, enligt mig själv, varken är en etta eller trea. Nej, jag är nog en tvåa. Fast inte så trevlig och med mer plastdiamanter i öronen.
Men när jag sitter på bussen, lyssnar på gangster-rap av det hårdaste slaget och ser insanely blasé ut fast mina trumhinnor håller på att sprängas av den höga volymen vill jag tro att jag är en klockren trea.
Jag citerar vår gamle vän Johnny: "You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one".

Från tid till tid intalar jag mig själv att Leif GW Persson är treornas och cynismens stamfader. Jag måste även ge den skäggige mannen cred för sin trollbindande stämma. Jag vill lyssna på denne mammoth of a man dagarna i ända.
Han är galet obrydd och vet så mycket mer än alla andra på samma gång. En del kanske tycker att han ser lite lustig ut - men precis som Göran Greider har han en hel del vettiga åsikter.




/Max aka Huselius

Kommentarer
Postat av: Niles

Det är ju vetenskapligt bevisat att den gyllene medelvägen är den klart bästa ändå.

2011-03-22 @ 18:08:23
Postat av: smelin

hade du gått ledarskap hade du fått lära dig om olika människosyner, positiv människosyn, negativ människosyn eller den komplicerade människan. där har du något att fördjupa dig i :)

2011-03-23 @ 21:53:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0