Den bästa "bean" finns på vägkrogarna

Det händer ibland att konversationer barkar åt ett seriösera håll. Då kan existentiella frågor finnas på tapeten, då kan subjects djupare än mangroveträdens rötter brytas ner och plötsligt kanske man börjar fundera över sig själv. Vad har jag åstadkommit under mina 20 levnadsår? Vad har jag för framtidsplaner och var ser jag mig själv om tio år? Varje gång det här händer blir jag peppad och känner mig som Obama med slogans runtflygandes i sin skalle "change we can believe in", "change we need". Det är då jag kommer fram till samma sak varenda gång. Jag tycker att klippet nedan beskriver i stora drag kontentan av mina tankegångar i ett sådant slutskede.




Med detta sagt hade jag tänkt ranka, med en kort motivering, de tre bästa dressingarna/såserna du kan ta med dig till en öde ö. Nu får det bära eller brista:


Bearnaisesås. Gjordes för första gången i Frankrike under mitten av 1800-talet. Uppkallades efter det sydfranska området Béarn. Världens bästa sås om du frågar mig. OM det var socialt accepterat att alltid gå runt med en burk "bea" i väskan skulle jag ta med den på varenda restaurang jag besökte. Beasås passar till allt. Fisk, pommes, potatisgratäng, pizza och pasta.

Heinz Ketchup. Ketchup är en typ av tomatsås och Heinz är den bästa som finns på marknaden. Felix ska inte ens finnas med i den diskussionen. Felix tomatketchup är till för människor med underutvecklade smaklökar.
Hur som helst, du kan bli less på ketchup. Men den lessheten varar MAX en dag. 24 timmar senare är det lika gott som första gången du provade det. Förmodligen den bästa "allround-såsen" jag känner till.

Orientdressing. Det här valet var långt ifrån självklart. Ända in i det sista funderade jag om det var vitlöksdressingen eller orientdressingen som skulle knipa bronset. Jag grubblar fortfarande över mitt val, var det verkligen rätt? Men det är lätt att vara efterklok. 
Båda två passar utmärkt till kebab och de bägge passar ännu bättre till pommes. Men det var huruvida de passar till pizza som fick avgöra. Där har orientdressingen det knappa övertaget enligt mig. Sen låter det ganska coolt: "orientdressing", spännande och exotiskt.


Orkar inte skriva något urbant uttryck idag. Jag tror vi byter namn till "veckans urbana uttryck" istället...

/Max aka Huselius

Kommentarer
Postat av: Nilse

Heinz Chilisås är inte helt illa heller, som en starkare och mer smakrik ketchup typ.

2011-02-23 @ 13:07:45
Postat av: Xabi

Lägger nog orientdressingen högst upp

2011-02-23 @ 16:09:11
Postat av: Elin

bra tankar om ketchup, det tyckte jag också när jag var 6

2011-02-23 @ 16:15:56
Postat av: Bøg

Fræsha inlægg/foba

2011-02-26 @ 16:01:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0