I ordens djungel

Vi lever i en tid som präglas av människors usla försök till att verka djupa, svåra och intelligenta. Det kan handla om allt från att maniskt måsta tvinga fram låtsasbudskap ur taskiga låttexter till att klä sig på ett särskilt vis.
Jag vill själv inte vara sämre än någon annan. Därför har jag bestämt mig för att hugga in på en rapplåt och sedan bryta ner denna bit för bit för våra stackars läsare.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen - det finns inga genvägar till det perfekta ljudet. Och ljud är indeed en stor del av min jäktfyllda vardag. För mig fungerar musik som någon sorts form av känsloförtydligande. När jag är arg passar en viss sorts musik, när jag är ledsen en annan och när jag vill gå tillbaks till mina gangsterrötter för att känna mig som den tvättäkta thugen jag faktiskt är - då passar Alexander Rybak alldeles utmärkt. Och när jag är arg samt lyssnar på ilsken musik blir jag ännu mer förbannad. Fast på ett skönt sätt och utan att jag misshandlar folk till höger och vänster. Ni kanske förstår, men troligen inte.

Idag faller hursomhelst lotten på min gode vän Dwayne Michael Carter och hans gamla superhit "Lollipop". Fem minuter fyllda av gåtor, hemliga meddelanden och ordlekar som skulle få vilken pessimist som helst att dra på smilbanden. Nu återstår det bara att göra som de svartögda ärtorna säger och få det här partajet startat.
Attack!

Slå nu igång Lil' Wayne - Lollipop för den ultimata känslan vid läsandet av detta inlägg.


Okay, lil' mama had a swag like mine
She even wear her hair down her back like mine


Med dessa ord inleder Weezy sin rappinsats i denna låt. De två ovanstående raderna förmedlar ett budskap som smeker min nakna själ. Denna makabra ordföljd berör mig mer än vad en levande människa någonsin har gjort.
Det han menar är alltså att en tjej har likadan swag som honom. Hennes hår hänger också ner längs hennes rygg, precis som Waynes dreadlocks gör på honom. Tänkvärt. Men vi fortsätter.

Någon gång innan refrängen får Dwayne ur sig de följande meningarna:

She wanna lick, lick, lick, lick me like a lollipop
Shawty wanna lick me
So I let her lick the (w)rapper

Lollipop, eller klubba/slickepinne, används som ett positivt ord för att beskriva något som är sött och saftigt o.s.v.
Han menar helt enkelt att en tjej/tjejer vill slicka honom som om han vore en godisklubba, vilket han också låter henne/dem göra. Men det engelska ordet rapper uttalas på samma sätt som wrapper och beroende på vilket av dessa han menar blir betydelsen lite olika. Det är också hans tanke. I detta läge skulle jag vilja säga att det är fri tolkning som gäller, vilket gör dessa rader så mycket mer intressanta.

Det var allt för denna gång. I framtiden kanske jag analyserar just din favoritlåt och hittar roliga hemlisar någonstans i sångtexternas djupa orddjungel. Den som lever får se.

Idioti på en sanslöst hög nivå. Det var det jag ville få fram.

/Max aka Huselius

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0